برنامه نویسی طراحی بازی
بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی سبز لرن
شما باید به این ها فقط به چشم یک ابزار نگاه کنید و اگر روزی لازم شد بتوانید با ابزارهای دیگر کار کنید یا حتی خودتان ابزارِ مناسبِ کارتان را بسازید. برنامهنویس گرافیک مسئول پیادهسازی هر چیزی که قرار است به نحو خاصی نمایش داده شود است. مثلا اگر در یک بازی میبینید یک هالهی عجیبی از نور دور یک گوی شیشهای قرار دارد که یک جلوهی جادویی به آن داده، هنر برنامهنویس گرافیک پشت آن قرار دارد. بنابراین زبانی که برای برنامه نویسی استفاده میکنیم مهم و تعیین کننده است. بنابراین قبل از اینکه بفهمیم برنامه نویسی چیست، باید بدانیم رایانه چیست و چطور باید با آن تعامل کرد. از تکنیکهای بهینهسازی کد استفاده کنید تا عملکرد کامپوننتها بهبود یابد.
بهطورکلی، هیچ زبانی بهتنهایی بهترین زبان برای توسعه بازیها نیست و انتخاب زبان بسته به نیازهای پروژه و توانایی برنامهنویس متفاوت است. انیمیشن فلش با استفاده از زبان برنامه نویسی ActionScript در گذشته برای بازیهای وب معمول بوده است، اما گفته میشود که دوران Flash دیگر به سر رسیده است. در این حالت، غیر از مهارت کدنویسی باید بتوانید از مهارت انتخاب خود نیز استفاده کنید و سراغ بهترینها بروید که بهترین بازیها را بسازید. برای توسعه بازیهای اندرویدی، Java و Kotlin دو زبان اصلی هستند که باید در نظر بگیرید. Java به عنوان زبان اصلی اندروید شناخته میشود، اما Kotlin به دلیل سینتکس مدرنتر و قابلیتهای بهبودیافته، در حال جذب توسعهدهندگان بیشتری است.
این مقاله را با دقت بخوانید و زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید و در نهایت بازی خود را طراحی کنید. C# یک زبان قدرتمند و همه کاره و یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی است که توسط مایکروسافت توسعه یافته و به لطف موتور بازیسازی محبوب Unity، به یکی از ارکان اصلی دنیای بازیسازی تبدیل شده است. در این مقاله در پلازا دیجیتال به بررسی بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی میپردازیم. مزایا و معایب هر زبان را بررسی خواهیم کرد و به شما در انتخاب زبان مناسب برای پروژه خود کمک خواهیم کرد. اگر هدف شما ساخت بازیهای قابل اجرا در مرورگر است، JavaScript زبان اصلی مورد نیاز شما خواهد بود. با استفاده از کتابخانههایی مانند Phaser یا Three.js میتوانید بازیهای دوبعدی و سهبعدی برای مرورگرها بسازید.
فریمورک MonoGame یک فریمورک بازیسازی متنباز است که به توسعهدهندگان امکان میدهد تا بازیهای دوبعدی و سهبعدی برای پلتفرمهای مختلف ایجاد کنند. MonoGame از سیشارپ به عنوان زبان برنامهنویسی استفاده میکند و به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا از قابلیتهای DirectX، OpenGL و Vulkan بهرهمند شوند. Stride (که قبلاً با نام Xenko شناخته میشد) یک موتور بازیسازی متنباز است که از سیشارپ به عنوان زبان اسکریپتنویسی استفاده میکند. Stride امکانات پیشرفتهای برای توسعه بازیهای سه بعدی فراهم میکند و به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا بازیهایی با کیفیت بالا ایجاد کنند. C++ بهعنوان یکی از پرکاربردترین زبانهای برنامهنویسی در صنعت بازیسازی شناخته شده است. این زبان به دلیل سرعت بالا و دسترسی به سطح پایین سیستم، برای توسعه بازیهایی با گرافیک پیچیده و نیاز به پردازش سنگین مناسب است.
این زبانها به شما اجازه میدهند تا از کتابخانههای گسترده و ابزارهای توسعهای اندروید استفاده کنید. بنابراین زبان برنامه نویسی فقط یک ابزار است و برای استفاده از آن باید دانش برنامه نویسی را هم به کار گرفت. زبان برنامه نویسی فقط یک ابزار برای ارتباط برقرارکردن با رایانه است تا بتوانیم طبق الگوهایی که رایانه میفهمد با آن صحبت کنیم؛ یعنی زبان به ما، “چطور گفتن” را میدهد. حالا اینکه چه چیزی باید بگوییم تا خروجی که میخواهیم محقق شود چیز دیگری است. سیشارپ یک زبان سطح بالا(high-level) است و به زبانهای برنامهنویسیِ محبوب مانند ++C، C و Java نزدیکتر است که باعث میشود یادگیری آن برای هر کسی آسان و استفاده از آن بسیار ساده باشد. زبانهای برنامه نویسی سطح پایین دستورالعملها را به روشی بیان میکنند که خیلی نزدیک به شیوهای که کامپیوتر کار میکند است.
پس با استفاده از زبان میتوان برنامه نویسی کرد و دستوراتی را به رایانه داد تا آن را اجرا کند. تستهای واحد (Unit Tests) برای اطمینان از عملکرد صحیح هر کامپوننت بسیار مهم هستند. توضیحات کامل در مورد تستهایی که برای کامپوننتها نوشته شدهاند، باعث میشود توسعهدهندگان بتوانند به راحتی کامپوننتها را بررسی و تست کنند. هر کامپوننت باید دارای مستندات دقیقی باشد که نحوه استفاده، ورودیها، خروجیها و رفتارهای مورد انتظار را توضیح دهد. این مستندات به توسعهدهندگان دیگر کمک میکند تا به راحتی از کامپوننتها استفاده کنند.
اما در این مقاله، برخی از نرمافزارهای بازیسازی معرفی شدهاند که نیازی به یادگیری برنامه نویسی ندارند. توسعهدهندگان از آنها برای اجرای یکپارچه بازی و اطمینان از تجربه بازی روان استفاده میکنند. از طریق این زبانهای برنامهنویسی، میتوان مدیریت بیشتری روی حافظه داشت و بازیهای با کیفیتتری را توسعه داد. چندین زبان برنامه نویسی محبوب دیگر برای بازی سازی وجود دارند که در بخشهای بعدی این مطلب معرفی و معرفی و توضیح داده خواهند شد. نرمافزار بازیسازی Godot ازجمله نرمافزار های ساخت بازی که به دلیل رایگان بودن توجه کاربران را به خود جلب کرده است. ازلحاظ گرافیکی نیز قابلیت طراحی بازی بهصورت دوبعدی و سهبعدی بهوسیلهی نرمافزار بازیسازی Godot وجود دارد.
با Flowlab، کاربران میتوانند بازیهای فلش و iOS خود را در مرورگر خود درست کنند. این ابزار ساخت بازی آنلاین برای توسعه دهندگانی که دانش قبلی درباره برنامه نویسی ندارند، را پشتیبانی میکند. این ابزار حاوی تمام ابزارهای مورد نیاز توسعه دهنده بازیهای آماتور است. لوا به عنوان زبان برنامه نویسی بازی سازی مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است. زبان ++C انتخابی محبوب در میان توسعهدهندگان به حساب میآید زیرا در آن از ساختارهای داخلی استفاده میشود و در پی آن، سازماندهی کدها در بلوکهای قابلاستفاده مجدد بسیار آسانتر خواهد شد. این زبان در بازیهای ویندوز و کنسولهای بزرگ و همچنین بازیهای محبوبی مثل Starcraft ،Counterstrike ،Master of Orion III و Football Pro استفاده شده است.
تکنولوژیهای جدید مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، و یادگیری ماشین تاثیرات بزرگی بر توسعه بازیها دارند. سیشارپ با پشتیبانی از این تکنولوژیها به توسعهدهندگان امکان میدهد تا بازیهای نوآورانه و هیجانانگیزی ایجاد کنند. بهعنوانمثال، در بازیهای سنگین گرافیکی همانند بازیهای شوتر اولشخص، استفاده از زبانهایی مانند C++ به دلیل سرعت بالا و دسترسی به سطح پایین سیستم مناسب است. درحالیکه در بازیهای ساده و کمبود منابع سختافزاری مانند بازیهای موبایلی، زبانهایی مانند Lua و Java با هزینه توسعه کمتر و پشتیبانی از پلتفرمهای مختلف، میتواند بهترین گزینه باشند. در این دوره با استفاده از موتور بازی سازی قدرتمند Unity Engine و کد نویسی به زبان سی شارپ چند بازی جذاب خواهیم ساخت ، تا در حین آموزش و ساخت بازی های متنوع روی این موتور قدرتمند مسلط شویم .
برای ایجاد یک پروژه جدید در Unity، کافی است یک پروژه جدید ایجاد کرده و زبان سیشارپ را به عنوان زبان اسکریپتنویسی انتخاب کنید. سپس میتوانید از امکانات Unity برای طراحی صحنهها، ایجاد اسکریپتها و مدیریت اجزای بازی استفاده کنید. در صورتی که آموزشهای لازم را پشت سر بگذارید و مهارتهای ضروری را به دست آورید، ورود به سمتهای شغلی مرتبط به توسعه بازی بین ۲ الی ۴ سال زمان میبرد. البته که میتوانید با کارآموزی و سمتهای سطح مبتدی نیز تجربه عملی پروژهسازی را کسب کنید. از مهمترین مسئولیتهای توسعهدهنده بازی میشود به نوشتن کد مکانیکهای بازی، طراحی رابط کاربری، طراحی هوش مصنوعی و حصول اطمینان از روان بودن گیمپلی و جذاب بودن داستانسرایی است.
چندریسمانی حافظه کمتری از دستگاه را استفاده میکند و حداکثر استفاده را از CPU میکند، بدون اینکه کاربر را در هنگام اجرای فرآیندهای سنگین در پس زمینه محدود کند. کارایی سوکتها در ساخت بازیهای است و به برنامه نویس در این مورد کمک میکنند. به علاوه، جاوا روی یک ماشین مجازی اجرا میشود، بنابراین پخش بازی در آن راحتتر خواهد بود. در یک موتور بازی مانند Unity، زبان برنامه نویسی C # زبانی است که شما با آن کد میزنید، اما هسته اصلی آن C ++ است. به این معنا که شما باید در چارچوب کار کنید و از مؤلفههایی که برای شما ایجاد شده است، استفاده کنید.
موتورهای بازیسازی ابزارهای پیچیده و قدرتمندی هستند که فرآیند خلق بازیهای ویدیویی را سادهتر و سریعتر میکنند. این موتورها از مجموعهای از ابزارها، فریمورکها و فناوریهای پیشرفته تشکیل شدهاند که به بازیسازان امکان میدهند گرافیکهای خیرهکننده، فیزیک واقعگرایانه، هوش مصنوعی پیچیده و تعاملات محیطی جذاب ایجاد کنند. به طور کلی، موتورهای بازیسازی نقش مهمی در پیشرفت صنعت بازیها ایفا میکنند و باعث میشوند بازیها هر روز جذابتر و واقعگرایانهتر از گذشته به نظر برسند. برای شروع به یادگیری برنامه نویسی بازی سازی، باید در ابتدا با زبانهای برنامهنویسی آشنا شوید. زبانهایی مانند C++, C#, Java و Python از مهمترین زبانهای برنامهنویسی در این حوزه هستند.
بهاینترتیب، بازی میتواند بر روی چندین پلتفرم سختافزاری توسعه بازی کار کند. به صورت کلی جاوا در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله درباره بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی، میتوانید زبان مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید. Java یک زبان برنامهنویسی چندمنظوره و شیءگرا است که در بسیاری از حوزهها کاربرد دارد. این زبان به دلیل پایداری و امنیت بالا، معمولاً برای توسعه اپلیکیشنهای سازمانی و اندروید استفاده میشود. یکی از ویژگیهای مهم Java، قابلیت اجرای آن بر روی پلتفرمهای مختلف با استفاده از JVM (Java Virtual Machine) است.
تمام المانهایی که معمولا به صورت دوبُعدی (و برخی اوقات سهبُعدی) اطلاعاتی نظیر میزان سلامتی، تعداد تیر یا تعداد بازیکنان را در صفحه نمایش میدهد، به عنوان رابط کاربری (User Interface) شناخته میشوند. برنامه نویسیِ رابط کاربری معمولا شامل ساختن مجموعهای از رابطهای کاربری پرکاربرد برای پروژههای مختلف است. هر کدام از ما برای واردشدن به دنیای بازی سازی آرزویی در سر داریم که برای محقق کردن آن آرزو باید زحمت بکشیم و مهارتهای مختلفی یاد بگیریم. با در نظر گرفتن این مزایا، استفاده از کامپوننتها در توسعه نرمافزار به توسعهدهندگان کمک میکند تا به صورت کارآمدتر، سریعتر و با کیفیتتر کار کنند. این روش توسعه نه تنها باعث کاهش هزینهها و زمان میشود، بلکه به ایجاد نرمافزارهای پایدارتر و قابل نگهداریتر نیز کمک میکند. این رویکرد همچنین در نرمافزارهای ویژه مانند Openlab استفاده میشود، جایی که کاربران نهایی میخواهند انعطافپذیری یک زبان برنامهنویسی کامل، بدون منحنی یادگیری سنتی مرتبط با یک را داشته باشند.
برنامهنویسی بازی یک حرفه هیجانانگیز و چالشبرانگیز است که به خلاقیت و مهارتهای فنی بالایی نیاز دارد. اگر به بازیهای ویدئویی علاقهمند هستید و به دنبال یک شغل چالشبرانگیز هستید، برنامهنویسی بازی میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. استفاده از ابزارهای دیباگ و تست، و همچنین همکاری با جامعه توسعهدهندگان، میتواند به توسعهدهندگان کمک کند تا باگها را شناسایی و رفع کنند و بازیهای با کیفیت بالا ایجاد کنند. صنعت ویدیوگیم بزرگتر از همیشه شده و با توجه به اینکه در چه مقطعی از مسیر حرفهای خود به سر میبرید، چه مهارتهایی دارید و چه علایقی را دنبال میکنند، میتوانید از سمتهای گوناگون سر در آورید. تیمهای بازیسازی و بازیسازان تکنفره معمولا در چهار دستهبندی کلی قرار میگیرند که آنها را در جدول پایین بررسی کردهایم. هرکدام از این دستهبندیها مزایا خاص خود را به همراه میآورند و تاثیری قابل توجه روی نقشه راه بازی سازی میگذارند.
بهوسیلهی موتور بازیسازی Construct شما میتوانید بهراحتی با استفاده از ربان بصری Visual programming به طراحی بازی دلخواه خودتان بپردازید. اگر مایل نیستید بازیسازی را از روش سخت آن یاد بگیرید، خوشبختانه امروزه ابزارهای زیادی برای ساخت بازی وجود دارند که شما را از نیاز به یادگیری برنامه نویسی معاف میکنند. این ابزارها رابط کاربری سادهای دارند که با آن میتوانید عناصر مختلف را به روش کشیدن و رها کردن به بازی اضافه کنید. منابع زیادی برای یادگیری زبان های برنامه نویسی بازی سازی در سطح اینترنت وجود دارد. برای یادگیری اصولی و حرفهای این زبانها باید از دورههای معتبر و پروژه محور استفاده کنیم تا به بهترین شکل ممکن آن را یاد بگیریم و وارد بازار کار شویم. کلیه دورههای آموزشی مرتبط با زبان های توسعه بازی در مجموعه آموزشهای فرادرس در سطح کاملاً حرفهای و بهصورت تخصصی به این موضوع میپردازند.
و البته بازیهای خیلی ساده و سطح پایین تا زمان اتمام فرایند تولید، تست نمیشوند. وظیفه برنامه نویس در این مرحله برطرف کردن ارورها و باگهای موجود در بازی که توسط QT قابل مشاهدهاند، است. اگر چه کار برنامه نویسان طراحی بازی نیست، اما اغلب برنامه نویسان، در این طراحیها نقش دارند. مثل بازیگرانی که میتوانند روی فیلم نامه و سناریوی یک فیلم با خلاقیت و کیفیت کارشان تاثیر بگذارند. طراح بازی هم از طرف تولید کننده و هم از طرف برنامه نویس میتواند ایدهها و استراتژیهایی را دریافت و مانند نویسندگان و هنرمندان در تغییرات ایده نقش داشته باشد. نسخه حرفهای اجازه میدهد تا آنها بازیهای نامحدود را با استفاده از اشیاء و سطوح نامحدود ایجاد کنند.
این زبانها به شما اجازه میدهند تا از تمامی قابلیتهای دستگاههای اپل، مانند لمس سهبعدی و ARKit، بهرهبرداری کنید. تنها نکته این است که نسخه رایگان دارای منابع محدود (تنها 50 عنصر و 5 سطح) است. نسخه حرفهای اجازه میدهد تا کاربران بازیهای نامحدودی را با استفاده از اشیاء و سطوح نامحدود ایجاد کنند. موتور ساختِ بازی یک محیط توسعه برای ساخت بازی است که حداقل شامل یک موتور گرافیکی برای ترسیم و نمایش و یک موتور فیزیکی برای پیادهسازی محیط فیزیکی است. البته موتورهای ساخت بازی معروف ِ امروزی، امکانات بسیار بیشتری برای مواردی نظیر کار با انیمیشن، صدا، رابط کاربری و دهها مورد دیگر دارند.
با تقسیم نرمافزار به کامپوننتهای کوچکتر، پیچیدگی کلی کد کاهش مییابد. هر کامپوننت مسئول یک وظیفه خاص است و به همین دلیل، فهمیدن و نگهداری آن آسانتر است. در برنامههایی که از چندین کامپوننت استفاده میکنند، ممکن است تداخلات بین سبکها و تمها (CSS و سایر تنظیمات ظاهری) به وجود آید. بعضی از IDEها از چندین زبان پشتیبانی میکنند، مانند GNU Emacs مبتنی بر زبان سی و Emacs Lisp و IntelliJ IDEA , اکلیپس، MyEclipse یا NetBeans، همه بر اساس جاوا، یا MonoDevel، مبتنی بر سیشارپ یا PlayCode. تکمیل کد یک ویژگی مهم IDE است که برای سرعت بخشیدن به برنامهنویسی در نظر گرفته شده است. در سال 1995 Computerwoche اظهار داشت که استفاده یک IDE توسط توسعه دهندگان به خوبی مورد استقبال قرار نگرفته است زیرا این امر در خلاقیت آنها حکمر خواهد زد.
در گذشته، ساخت بازی نیازمند منابع مالی زیادی بود و فقط استودیوهای بزرگ میتوانستند بازی بسازند. ولی حالا با موتورهایی مثل Unity که رایگان هستند، هر کسی میتواند وارد دنیای بازیسازی شود. به لطف این موتورهای دوستداشتنی، بازیسازی از یک صنعت انحصاری تبدیل به یک هنر در دسترس شده است. همین الان ممکن است یک نفر در گوشهای از دنیا با استفاده از همین ابزارها، شاهکاری خلق کند که هیچکس انتظارش را ندارد. اگرچه این مطلب تکتک مهارتهای مورد نیاز را پوشش نداده اما شما را در مسیر صحیح قرار میدهد و با هدایت شما به سمت دانستنیهای ضروری، خودآموزی را آسان میکند. اکنون که مهارتهای ضروری، نقشهای رایج و موارد این چنینی را میشناسید، زمان آن رسیده که شروع به یادگیری و ساخت بازیهای ساده کنید.
با استفاده از این نرم افزار، کاربران میتوانند انیمیشنها، فونتها و کاراکترهای شخصیتی را به راحتی و با کمترین تلاش ایجاد کنند. به طور کلی، استفاده از کامپوننت در برنامه نویسی باعث میشود تا نرمافزارها قابل نگهداریتر، مقیاسپذیرتر و توسعهپذیرتر باشند. این روش توسعه به توسعهدهندگان کمک میکند تا نرمافزارهای با کیفیتتری را در زمان کمتر و با هزینههای پایینتر ایجاد کنند. استفاده از برنامه نویسی کامپوننت محور به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا به راحتی بخشهای مختلف نرمافزار را توسعه دهند و مقیاسپذیر کنند. استفاده موثر از برنامه نویسی کامپوننت محور نیازمند دانش و مهارتهای خاصی است. توسعهدهندگانی که با این مفاهیم آشنا نیستند، ممکن است در ابتدا با مشکلاتی مواجه شوند و نیاز به آموزش و یادگیری بیشتری داشته باشند.
بازیهای سهبعدی معمولاً به دلیل پیچیدگی گرافیک و فیزیک نیازمند زبانهای برنامهنویسی قدرتمند و کارآمد هستند. ++C یکی از بهترین گزینهها برای این نوع بازیهاست، چرا که به شما امکان دسترسی به منابع سیستم و بهینهسازیهای دقیق را میدهد. موتورهای بازیسازی مانند Unreal Engine از ++C پشتیبانی میکنند و به شما اجازه میدهند تا بازیهای باکیفیت و پیچیدهای بسازید. Godot یک موتور بازیسازی متنباز است که از سیشارپ به عنوان یکی از زبانهای برنامهنویسی پشتیبانی میکند. Godot به دلیل سبکوزنی و انعطافپذیری خود، گزینهای مناسب برای توسعه بازیهای دو بعدی و سه بعدی است.
این نرمافزارها همهی ابزارهای اساسی برای ساخت بازی را در یک پکیج آماده به شما میدهند. بدون موتور بازیسازی، باید برای هر جزء، از گرافیک گرفته تا هوش مصنوعی، یک نرمافزار جداگانه بنویسید، که واقعاً کار طاقتفرسایی است. Unity یکی از محبوبترین موتورهای بازیسازی است که از سیشارپ به عنوان زبان اسکریپتنویسی استفاده میکند. Unity به توسعهدهندگان امکان میدهد تا بازیهایی با گرافیک بالا و عملکرد عالی برای پلتفرمهای مختلف از جمله iOS، Android، Windows، macOS، و کنسولهای بازی ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که برنامهنویسی بازی سازی نیازمند آشنایی با زبانهای برنامه نویسی متنوعی همانند C++, C#, Java، Python و استفاده از ابزارها و فریمورکهای مخصوص برنامهنویسی بازیها است. برای اینکه بتوانید بهعنوان یک فرد مبتدی در کمترین زمان ممکن وارد حوزه بازیسازی شده و آموزش برنامه نویسی بازی ببینید، نیازمند این هستید که زبانی را انتخاب کنید که یادگیری آن از دیگر زبانها راحتتر باشد.
زمانی که شما یک بازی طراحی میکنید، در حقیقت دارید به موتور بازیسازی دستور میدهید که چگونه تمامی اجزای بازی، از جمله گرافیک، فیزیک، و هوش مصنوعی، بر روی صفحه نمایش نمایش داده شوند و به چه شکلی تعامل کنند. در ابتدای فرآیند، باید منابعی که قرار است در بازی استفاده شوند، مانند مدلهای سهبعدی، تکسچرها، صداها، انیمیشنها و غیره، به موتور معرفی شوند. موتور بازیسازی این منابع را بارگذاری کرده و آنها را آماده استفاده در مراحل بعدی فرآیند توسعه میکند. موتور بازیسازی دقیقاً مثل آشپزخانهی یک سرآشپز حرفهای است؛ همهی ابزارها، مواد اولیه و دستورالعملها را آماده کرده تا شما بتوانید یک خروجی خوب خلق کنید. از ساخت گرافیک و انیمیشن گرفته تا طراحی صدا و تعاملات، موتور بازیسازی همهی این کارها را برای شما آسانتر میکند. به زبان ساده، اگر میخواهید یک بازی بسازید و از صفر شروع نکنید، موتور بازیسازی بهترین دوست شماست.
از آنجایی که C ++ یک زبان سطح بالا و بر پایه برنامه نویسی شی گرا است، بهتر است آن را یاد بگیرید. بهتر است بدانید که این زبان برای ساخت بزرگترین کنسول و بازیهای ویندوز استفاده شده است. جاوا اسکریپت زبانی محبوب و پرکاربرد برای توسعه وب است که در ساخت بازیهای وب نیز کاربرد فراوانی دارد. اگر قصد دارید بازیای برای پلتفرم iOS بسازید، Swift و Objective-C زبانهایی هستند که باید به آنها توجه کنید. Swift، زبان جدیدتر اپل، به دلیل سینتکس سادهتر و قابلیتهای مدرن، در حال جایگزینی Objective-C در توسعه برنامهها و بازیهای iOS است.
نحوه برخورد شما با این چالشها میتواند تعیینکننده علایق و توانایی شما در این زمینه باشد. اگر احساس میکنید این چالشها برایتان هیجانانگیز هستند و دوست دارید به نتیجه برسید، احتمالا برنامهنویسی شغل مناسبی برای شماست. اما اگر از این چالشها خسته میشوید و کار را نیمه تمام رها میکنید، شاید نیاز باشد بیشتر درباره مسیرتان فکر کنید. Fortnite نه فقط یک بازی، بلکه نمادی از ترکیب هنر، تکنولوژی و خلاقیت است. ساخت این دنیای بینقص و پویای دیجیتال با استفاده از ابزارها و زبانهای قدرتمندی مانند ++C، Blueprints و موتور Unreal Engine امکانپذیر شده است. این ترکیب هوشمندانه از تکنولوژیها و روشهای مدرن، به Epic Games کمک کرده تا تجربهای را به بازیکنان ارائه دهد که هم گرافیکهای خیرهکننده دارد و هم گیمپلی روان و جذاب.
C ++ به هیچ وجه زبان آسانی برای یادگیری نیست، اما میتواند زبان پولسازی باشد. به طور کلی، C# انتخابی عالی برای توسعهدهندگانی است که میخواهند با سرعت و سهولت بیشتری نسبت به C++، به ساخت بازیهای ۲ بعدی و ۳ بعدی حرفهای بپردازند. به ویژه برای افراد تازهکار در دنیای بازیسازی، C# و یونیتی ترکیب قدرتمندی را برای شروع یک پروژه مهیج و چالشبرانگیز ارائه میدهند. ساخت بازی کامپیوتری نیازمند دانش فنی و مهارت کافی در استفاده از نرمافزارهای مرتبط برای بازیسازی است. علاوه بر این ساخت بازی کامپیوتری کاری نیست که در مدت کوتاهی به سرانجام و نتیجهی مطلوب برسد و نیازمند پشتکار و کوشش فراوان است.
استفاده از ابزارهای پروفایلینگ و بهینهسازی کد میتواند در این زمینه کمک کند. سیشارپ و موتورهای بازیسازی مرتبط با آن دارای جامعه بزرگ و منابع آموزشی فراوانی هستند. توسعهدهندگان میتوانند از مستندات، آموزشها، انجمنها و کتابخانههای کد برای یادگیری و رفع مشکلات خود استفاده کنند. بهطورکلی، برنامه نویسی بازی سازی، در صنایع مختلف کاربرد دارد و میتواند بهعنوان یک شغل پردرآمد و جذاب در نظر گرفته شود. اشکالزدایی در زبان های برنامه نویسی به معنی فرآیند شناسایی و تصحیح اشتباهات در کدها است.
هر کدام از این زبانها میتوانند بسته به نوع بازی و تجربه شما گزینههای مناسبی باشند. در ادامه، به بررسی برخی از زبانهای محبوب و ویژگیهای آنها خواهیم پرداخت. اگر تازه کار هستید و به دنبال یک زبان برنامهنویسی ساده و قابل فهم میگردید، Python یا #C میتوانند انتخابهای خوبی باشند. این زبانها سینتکس سادهتری دارند و از جامعههای کاربری بزرگی برخوردارند که میتوانند به شما در یادگیری کمک کنند. از سوی دیگر، زبانهایی مانند ++C پیچیدهتر هستند و ممکن است زمان بیشتری برای یادگیری نیاز داشته باشند، اما در عوض امکانات بیشتری نیز ارائه میدهند. UDK بسته توسعه Unreal است که نرمافزاری قدرتمند برای توسعه بازی به شمار میرود.
حتی اگر پروژههای کوچک رایگان انجام دهید، این تجربهها به شما کمک میکنند مهارتهایتان را تقویت کنید و نمونه کار (Portfolio) بسازید. یادگیری برنامهنویسی زمانبر است و ممکن است گاهی احساس خستگی کنید یا به بنبست بخورید. اما یادتان باشد که این یک فرآیند طبیعی است و هر برنامهنویسی در ابتدا همین مسیر را طی کرده است. Fortnite نشان میدهد که انتخاب ابزارهای مناسب چقدر میتواند در موفقیت پروژه تاثیرگذار باشد. Unreal Engine، زبان ++C و سیستم Blueprints به عنوان ترکیبی هماهنگ، نه تنها توسعه بازی را تسریع کرده، بلکه کیفیت نهایی آن را نیز بهبود بخشیدهاند.
به دلیل ماهیت شیگرایی، میتوان کدها را بهتر سازماندهی کرد و به همین دلیل خطوط کد کمتری مورد نیاز خواهد بود و حجم کدنویسی به میزان زیادی کاهش مییابد. به خودی خود، توسعه بازی با زبانهای برنامه نویسی زیادی امکانپذیر است، اما توسعه بازی با هر زبانی منطقی نیست و استفاده از زبان نامناسب میتواند منابع زمانی و اقتصادی پروژه را هدر بدهد. در این میان، برخی از زبانهای برنامه نویسی نسبت به زبانهای دیگر بسیار بهتر و کاراتر عمل میکنند. میتوان گفت که سرمایهگذاری روی یادگیری توسعه بازی ارزش افزوده بسیار مفیدی را برای شخص ایجاد و شرایط ورود به بازار کار را به آسانترین شکل ممکن برای او فراهم میکند. در این نوشته از مجله فرادرس قصد داریم ٧ تا از بهترین زبانهای برنامه نویسی توسعه بازی را معرفی کرده و مختصری در رابطه با هرکدام صحبت کنیم. نرمافزار بازیسازی Unity یکی از جدیدترین و قدرتمندترین نرمافزارها در حوزهی ساخت بازی کامپیوتری است.
این زبان با ابزارهایی مانند Xcode ترکیب میشود تا فرآیند توسعه آسانتر و کارآمدتر شود. اگر هدف شما ورود به دنیای اپلیکیشنهای موبایل برای iPhone و iPad است، Swift بهترین انتخاب خواهد بود. همچنین، فریمورکهای معروفی مانند React، Angular و Vue.js بر پایه JavaScript ساخته شدهاند و به توسعهدهندگان اجازه میدهند اپلیکیشنهای پیچیده وب ایجاد کنند. JavaScript نه تنها در مرورگرها، بلکه در سمت سرور نیز با استفاده از Node.js کاربرد دارد. این زبان بسیار انعطافپذیر است و یادگیری آن میتواند فرصتهای شغلی گستردهای برای شما فراهم کند. برای شروع آموزش جاوا اسکریپت میتوانید از منابع متنوع موجود استفاده کنید.
استفاده از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، باعث ایجاد بازیهای پیچیدهتر و واقعگرایانهتر خواهد شد. همچنین، با افزایش محبوبیت بازیهای آنلاین، نیاز به برنامهنویسان ماهر در زمینه شبکه و امنیت نیز بیشتر خواهد شد. بسیاری از بازیهای رایانهای با استفاده از سیشارپ و موتورهای بازیسازی مانند Unity و Godot توسعه یافتهاند. این بازیها شامل بازیهای مختلفی از جمله بازیهای اکشن، ماجراجویی، نقشآفرینی و استراتژی هستند. بازیسازان معمولا ابعاد مختلف فرایند ساخت بازیهای ویدیویی را پیش میبرند و برای مثال ممکن است مسئولیت طراحی ابعاد بصری، رابط کاربری و یا منطق بازی را برعهده داشته باشند.
کتابهایی که در ادامه معرفی شدند، از کتابهای مهم برای افزایش دانشِ برنامه نویسی بازی هستند. البته به این معنی نیست که برای شروعِ بازیسازی باید این کتاب ها را بخوانید. بلکه برای آغازِ بازیسازی پیشنهاد میکنم به صورت تمرینمحور و عملیاتی با انجام پروژههای کوچکِ ساخت بازی، یادگیری را شروع کنید و در کنار آن، این منابع را هم مطالعه کنید. با انتخاب هدف مناسب، یادگیری زبانهای پایه، استفاده از منابع آموزشی معتبر و تمرین مداوم، میتوانید به یک برنامهنویس موفق تبدیل شوید. برنامهنویسی نه تنها به شما امکان میدهد ایدههای خود را به واقعیت تبدیل کنید، بلکه درهای جدیدی از فرصتهای شغلی و خلاقیت را به روی شما باز میکند. یکی از بهترین روشها برای یادگیری برنامهنویسی، ساخت پروژههای واقعی است.
درآمد برنامه نویسی نی نی سایت